Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія" Дніпровської міської ради

Що таке дитячий білінгвізм (двомовність)? Як він впливає на розвиток дитини?

Про це і не тільки говорили з вчителями-логопедами закладів дошкільної освіти під час практикуму «Білінгвізм. Порушення мовлення у дітей білінгвів», що пройшов на базі КЗДО №368 (у співпраці з вчителем-логопедом КЗДО №358)

За даними статистики, сьогодні майже 50% дітей з усього світу володіють двома або більше мовами, і ця тенденція продовжує зростати.

Слід зазначити, що дитячий білінгвізм має як позитивний, так і негативний вплив на загальний розвиток дитини.

Деякі вчені вважають, що двомовність позитивно впливає на розвиток усіх когнітивних функцій дитини.

Абстрактне мислення розвивається раніше, швидше та краще, ніж у монолінгвів (тих, хто володіє однією мовою) і в шкільному віці дитина починає випереджати своїх однолітків за багатьма показниками.

Противники ж білінгвізму вказують на те, що мовленнєвий розвиток дитини-білінгва йде значно повільніше, ніж у однолітків-монолінгвів.

При засвоєнні відразу двох мов часто виникають мовленнєві труднощі у дитини. Найчастішими проблемами в таких випадках є порушення звуковимови в обох мовах, поява акценту, неправильне використання граматичних конструкцій і, як наслідок, труднощі при оволодінні письмом і читанням.

Така дитина може погано розуміти пояснення вихователя, не відповідати на питання і не впоратись із навчальною програмою. А ще призводить до перевтоми малюка і може стати причиною, зокрема, заїкання.

Під час виконання практичних завдань з’ясували, що при вихованні дитини-білінгва потрібно:

  • правильно розмовляти з дитиною з моменту народження;
  • розвивати дрібну моторику пальців (для цього потрібно заохочувати дитину ліпити із пластиліну, особливо дрібні деталі);
  • складати конструктор із дрібних деталей; на нитку нанизувати бісер, починаючи з великого, а закінчуючи найдрібнішим;
  • складати мозаїку; малювати; виконувати аплікаці);
  • практикувати пальчикову гімнастику.

А ще вчителі-логопеди розробили рекомендації для дорослих, які виховують дітей у двомовному середовищі:

  • не перенавантажуйте дитину інформацією, не відбивайте інтерес до навчання;
  • допомагайте дитині при виконанні завдань, але не пригнічуйте ініціативу, не квапте;
  • створіть доброзичливу атмосферу, будьте терплячими, лагідними та спокійними;
  • виправляйте помилки дитини м’яко;
  • підтримуйте і хваліть після закінчення заняття;
  • будьте першими і доброзичливими помічниками.

Отже, на запитання, чи потрібно починати навчання дитини другої мови, немає однозначної відповіді.

Неправильний підхід до вивчення кількох мовних систем може стати причиною подальших логопедичних проблем, комунікативних невдач, специфічних труднощів навчання.

Але при правильному підході, у майбутньому білінгвізм дає дитині незаперечні переваги при отриманні освіти та самореалізації.

Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради
Освітня траєкторія Дніпро
Distance Education Dnipro
Управління освіти департаменту гуманітарної політики ДМР
SMART-освіта