Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія" Дніпровської міської ради

Починаємо розбиратись з реформуванням історичної освіти.

Єдиний україноцентричний загальноосвітній курс історії. Концентри. Збільшення годин викладання історії – нова реальність для вчителів історії. 🎯

Міністерство освіти і науки України затвердило концептуальні засади реформування історичної освіти в школі. Про це йдеться в наказі МОН № 1072 від 30 липня 2024 року.

Документ є рамковим, а отже реформування потребуватиме часу для оновлення нормативної бази, створення програм, підвищення кваліфікації вчителів.

📑“Концептуальні засади реформування історичної освіти в школі”
складаються зі вступу та 3 розділів.

У вступі аргументується потреба реформування історичної освіти, окреслено її сучасний стан та виклики та запропоновані рішення, серед яких:

  • відмовитися від представлення історії як безальтернативного лінійного (хронологічного) процесу в розрізі двох окремих предметів: всесвітньої історії та історії України;
  • перейти до єдиного загальноосвітнього україноцентричного курсу “Історія” (інші можливі назви: ” Історія: Україна і світ”, “Історія України і світу”).

Основну частину документу складають мета та завдання історичної освіти в системі загальної середньої освіти, організація та структура курсу історії в системі загальної середньої освіти.

Одним з важливих елементів концептуальних засад є концентричний підхід до навчання/вивчення історії.

Сутність якого полягає в чіткому виокремленні 3 етапів:

  • першого (пропедевтичного)-краєзнавчого,
  • другого – (базового) – де національна історія представлена в контексті світової,
  • третього(узагальнюючого) – де історія розглядається у проблемному викладі.

Принцип концентрів забезпечує повторюваність і поступову “зануреність” у проблему здобувачок/ здобувачів освіти різного віку.

🤓 Як саме пропонують втілити концентричний підхід, яким буде змістове наповнення кожного концентру/циклу, скільки годин пропонується для викладання в кожному класі?

Початкова освіта:

🎲Адаптаційно-ігровий цикл (1–2 класи). Це інформаційно-ознайомлювальний цикл, що пропонує найзагальніші відомості про людину, родину, громаду, рідний край, Україну як державу.

🧩Основний цикл (3–4 класи). Інформаційно-фрагментарний цикл, у якому найважливіші сюжети про Україну та Україну й світ викладають у белетризованому вигляді.

Базова середня освіта матиме 2 цикли вивчення історії:

⏳Адаптаційний (5–6 класи). Це пропедевтичний сюжетний цикл, який готує учнівство до вивчення систематичного курсу історії та представляє значущі сюжети історії України й світу від найдавніших часів до сьогодення. По 2 години на тиждень для кожного класу. Має бути переважно розвивального та виховного характеру.

💡Базове предметне навчання (7–9 класи). У навчанні домінує проблемно-тематичний сюжет зі збереженням хронологічно-подієвої логіки, який представляє основні події історії України та світу відповідно до історично-культурних періодів.

По 3 години на тиждень у 7-8 класах, та 4 години у 9 класі.

Зі змістового наповнення – у 7 класі Первісність, Давня та Середньовічна історія.
У 8 класі – історія Нового часу XVI-XIX ст. У 9 класі – Новітня історія та сучасність.

📚Профільна середня освіта міститиме:

Профільно-адаптаційний цикл (10 клас) матиме 3 години на тиждень.

Також по 3 години на тиждень для 11-12 класів не історичних профілів.

Профільний (11–12 класи). По 6 годин на тиждень.

Обидва цикли є проблемно-тематичними. Історію України та світу представлятимуть через основні явища й процеси від найдавніших часів до сьогодення.

Учні матимуть єдиний загальноосвітній та спеціальний (відповідно до профілю) курси.

Із запропонованих для профільної середньої освіти курсів можливі такі як: історична географія, локальна/регіональна історія, історія культури та інші.

🔗Завантажити та ознайомитися з документом більш детально можна за посиланням:

https://mon.gov.ua/…/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh…

Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради
@читачі