
Починаємо розбиратись з реформуванням історичної освіти.
12.08.2024
Єдиний україноцентричний загальноосвітній курс історії. Концентри. Збільшення годин викладання історії – нова реальність для вчителів історії.
Міністерство освіти і науки України затвердило концептуальні засади реформування історичної освіти в школі. Про це йдеться в наказі МОН № 1072 від 30 липня 2024 року.
Документ є рамковим, а отже реформування потребуватиме часу для оновлення нормативної бази, створення програм, підвищення кваліфікації вчителів.
“Концептуальні засади реформування історичної освіти в школі”
складаються зі вступу та 3 розділів.
У вступі аргументується потреба реформування історичної освіти, окреслено її сучасний стан та виклики та запропоновані рішення, серед яких:
- відмовитися від представлення історії як безальтернативного лінійного (хронологічного) процесу в розрізі двох окремих предметів: всесвітньої історії та історії України;
- перейти до єдиного загальноосвітнього україноцентричного курсу “Історія” (інші можливі назви: ” Історія: Україна і світ”, “Історія України і світу”).
Основну частину документу складають мета та завдання історичної освіти в системі загальної середньої освіти, організація та структура курсу історії в системі загальної середньої освіти.
Одним з важливих елементів концептуальних засад є концентричний підхід до навчання/вивчення історії.
Сутність якого полягає в чіткому виокремленні 3 етапів:
- першого (пропедевтичного)-краєзнавчого,
- другого – (базового) – де національна історія представлена в контексті світової,
- третього(узагальнюючого) – де історія розглядається у проблемному викладі.
Принцип концентрів забезпечує повторюваність і поступову “зануреність” у проблему здобувачок/ здобувачів освіти різного віку.
Як саме пропонують втілити концентричний підхід, яким буде змістове наповнення кожного концентру/циклу, скільки годин пропонується для викладання в кожному класі?
Початкова освіта:
Адаптаційно-ігровий цикл (1–2 класи). Це інформаційно-ознайомлювальний цикл, що пропонує найзагальніші відомості про людину, родину, громаду, рідний край, Україну як державу.
Основний цикл (3–4 класи). Інформаційно-фрагментарний цикл, у якому найважливіші сюжети про Україну та Україну й світ викладають у белетризованому вигляді.
Базова середня освіта матиме 2 цикли вивчення історії:
Адаптаційний (5–6 класи). Це пропедевтичний сюжетний цикл, який готує учнівство до вивчення систематичного курсу історії та представляє значущі сюжети історії України й світу від найдавніших часів до сьогодення. По 2 години на тиждень для кожного класу. Має бути переважно розвивального та виховного характеру.
Базове предметне навчання (7–9 класи). У навчанні домінує проблемно-тематичний сюжет зі збереженням хронологічно-подієвої логіки, який представляє основні події історії України та світу відповідно до історично-культурних періодів.
По 3 години на тиждень у 7-8 класах, та 4 години у 9 класі.
Зі змістового наповнення – у 7 класі Первісність, Давня та Середньовічна історія.
У 8 класі – історія Нового часу XVI-XIX ст. У 9 класі – Новітня історія та сучасність.
Профільна середня освіта міститиме:
Профільно-адаптаційний цикл (10 клас) матиме 3 години на тиждень.
Також по 3 години на тиждень для 11-12 класів не історичних профілів.
Профільний (11–12 класи). По 6 годин на тиждень.
Обидва цикли є проблемно-тематичними. Історію України та світу представлятимуть через основні явища й процеси від найдавніших часів до сьогодення.
Учні матимуть єдиний загальноосвітній та спеціальний (відповідно до профілю) курси.
Із запропонованих для профільної середньої освіти курсів можливі такі як: історична географія, локальна/регіональна історія, історія культури та інші.
Завантажити та ознайомитися з документом більш детально можна за посиланням:
https://mon.gov.ua/…/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh…

Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради
@читачі