
Досліджуємо сучасні тенденції, новітні підходи та методики викладання англійської мови.
04.07.2024

Communicative Language Teaching (Комунікативний метод)
Підхід, який очолює сучасні методи викладання англійської мови. Його вважають найбільш дієвим, а все тому що він спрямований на:
- навчання завдяки комунікації та взаємодії саме англійською мовою;
- використання автентичних матеріалів, аудіо / відео, текстів, на занятті для відтворення реальних умов та досягнення ефекту справжньої комунікації;
- залучення учнями власного досвіду до процесу навчання, як важливого допоміжного ресурсу.
Крім цього, основні принципи комунікативної методики полягають у тому, що:
- У центрі навчального процесу стоїть саме той, хто вивчає мову — learner-centered approach.
- Ефективність комунікації досягається завдяки опануванню вільного мовлення — language fluency.
- Вивчення мови у класі базується на потребі використовувати мову поза класом.
- Ефективне спілкування забезпечується шляхом використання різних мовленнєвих навичок — language skills.
- Практика мовлення передбачає використання аудіовізуальних засобів, активностей на кшталт діалогів, рольових ігор, інтервʼю, дебатів, вирішення проблем та інших вправ, подібних до діяльності у реальному світі.
- Нові навички розвиваються завдяки роботі у парах, групах або індивідуально.
- Процес навчання є креативним, заохочує робити спроби та дозволяє допущення помилок — trial and error.
- Вчитель виконує роль організатора процесу та провідника, який спонукає та мотивує учнів висловлювати думки та ідеї.
Audio-Lingual Method (Аудіолінгвальний метод)
Заняття за таким методом проводиться зазвичай цільовою мовою, а перевага надається розвитку саме навичок аудіювання та говоріння. Аудіолінгвальна методика полягає у:
- вивченні граматичних структур і патернів,
- техніці слухання та усного повторення для досягнення точності відтворення мови,
- презентації матеріалу за допомогою діалогів задля запамʼятовування стандартних фраз та наслідування міміки.
До основних принципів аудіолінгвальної методики викладання англійської мови слід також віднести:
- постійне повторення мовленнєвих патернів для формування нових звичок в учнів,
- увага приділяється здебільшого вимові та практиці усних мовленнєвих навичок,
- граматика вивчається на основі загальних висновків,
- обмежене використання рідної мови,
- уникнення помилок,
- заохочення правильних відповідей.
Лексичний підхід Lexical Approach (Лексичний підхід)
Згідно з цим підходом, мова складається з лексичних одиниць. Саме тому він полягає у:
- вивченні певного набору фраз, лексики та лінгвістичних конструкцій,
- залученні технік, що передбачають дослідження тексту та виявлення лексичних одиниць, підбір відповідних словосполучень,
- повторення лексичних одиниць та співи, сторітелінг, рольові ігри з використанням фіксованих та частково фіксованих виразів, вправи з
- delexical verbs та вправи на формування узгоджень.
А до основних принципів лексичного підходу належать:
- першочерговість надбання словникового запасу, але не ізольовано, а у контексті;
- другорядність граматики, яка опановується за допомогою вивчення лінгвістичних конструкцій;
- підлаштування навчального плану відповідно до цілей, які переслідує вчитель, використовуючи цей метод.
Direct Method (Прямий метод)
Використовуючи цей метод під час навчання, слід користуватись лише цільовою мовою. Це спонукатиме учнів думати й розмовляти саме англійською. Отож, прямий метод передбачає:
- усне представлення нової інформації або демонстрація вправ;
- навчання говорити та сприймати інформацію на слух;
- продукування правильної вимови та правильних граматичних структур;
- використання технік, що включають спілкування за допомогою питань та відповідей, читання вголос, письмо та виправлення власних помилок.
Головні принципи прямого методу своєю чергою спрямовані на:
- усну взаємодію лише цільовою мовою та спонтанне використання мовленнєвих навичок;
- індуктивне вивчення граматики — без аналізу або перекладу правил та структур;
- надбання лише практичного словникового запасу за допомогою зображень або обʼєктів або ідей та асоціацій.
Підхід Test-teach-test / TTT
TTT — підхід у викладанні англійської мови, який орієнтований на навчальні потреби учнів. Він складається з трьох стадій.
- Test
Учні виконують тестове завдання на початку уроку без допомоги вчителя.
Головна мета цього етапу полягає у виявленні помилок у цільовій мові, а також того, що учні вже знають і чому їх слід навчити, тобто провести аналіз потреб учнів.
Прикладами активностей для етапу Test можуть бути вправи gap-filling, вправи на вибір правильної форми слова.
- Teach
Після тестового завдання й аналізу помилок, вчитель проводить навчальний етап, з огляду на конкретні потреби учнів.
Головна мета полягає у тому, щоб закрити прогалини у навчанні та зробити акцент на правильному використанні цільової мови.
- Test
На останньому етапі перевіряємо як добре учні засвоїли нову інформацію.
Головна мета другого «тесту» — покращити мовленнєві навички учнів та правильне використання цільової мови.
Тут також зʼявляються вправи для перевірки розуміння, однак вони мають відрізнятись від першого тесту і бути складнішими.
Content and Language Integrated Learning – CLIL (Інтегроване вивчення мови)
Ця методика викладання англійської мови є комбінованою та поєднує вивчення певного предмета цільовою мовою. Тобто, вивчаючи контент з іншого предмету, учні також вивчають й англійську.
Переваги такого методу полягають в осмисленому використанню мови, розумінні міжкультурних особливостей та розвитку навичок, необхідних у реальному житті.
До принципів CLIL можна віднести:
- занурення у мову, яка вивчається,
- виконання активностей, зумовлених предметом, що вивчається,
- практика усіх чотирьох мовленнєвих навичок.
Total Physical Response (Метод повної фізичної реакції)
Завдяки цій методиці учні вивчають мову, повторюючи певні дії. Підхід включає використання міміки, жестів, імітування мовленнєвих одиниць.
Згідно з цим підходом учні навчаються краще за допомогою фізичних вправ, ніж аналізуючи мовні патерни. Принципи навчання за методом TPR включають:
- практику повторення дій та формування навичок за вказівками вчителя,
- покращення навички сприйняття на слух,
- спостереження, виконання та вивчення інструкцій,
- вивчення нових слів під час виконання активних вправ,
- розвиток навички фокусування.
Task-based Language Teaching Approach (Підхід, заснований на виконанні завдань)
Метод навчання, що полягає у виконанні завдань цільовою мовою. Завдання напряму повʼязані з інтересами та сферою діяльності учнів. Підхід фокусується на:
- результаті після виконання завдання,
- розвитку вільного мовлення та впевненості під час спілкування,
- техніках, що включають автентичне використання мови, наприклад, телефонна розмова, проведення співбесіди, замовлення товару, обговорення фільму та подібні.
TBLT поділяється на 3 етапи: Pre-task phase, Doing of the task, Post-task phase, під час яких дотримуються таких принципів:
- фокусування на комунікації, а не на структурі,
- лексика та граматика вивчаються індуктивно та слугують лише засобами для досягнення кінцевого результату,
- виконання завдання в умовах, наближених до реальних обставин,
- роль вчителя — скеровувати учнів за допомогою інструкцій та зворотного зв’язку.
Варто розуміти, що ідеальна формула викладання — це синтез сучасних підходів та методів. Кожна з вищеописаних методик може підійти для учнів молодшого, підліткового та дорослого віку при правильній інтерпретації. Звісно, ці методики можуть працювати з будь-яким рівнем знань, від Beginner до Proficiency.
Методи навчання англійської мови не обмежуються лише тими, про які ми згадали у цьому дописі. Далі буде!