Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія" Дніпровської міської ради

Методичні рекомендації для вчителів історії

Поради вчителям історії щодо навчання в умовах воєнного стану

Сьогодні навчання дітей відбувається у незвичних для нас умовах. Це виклик не тільки для дітей, сімей, а й для вчителів. У непрості часи війни діти так само переживають стрес і тривогу. Їх відчуття підсилені тим, що вони не завжди розуміють, що відбувається.

  • Тому у нинішніх умовах ми повинні перемістити фокус уваги з академічних успіхів на підтримку і нормалізацію психічного стану учнів. Зараз це нормально. Ми всі можемо і повинні долучитись до цього в рамках викладання свого предмету.
  • Демонстрація власного спокою та врівноваженості – це найбільш простий спосіб допомогти заспокоїтись нашим дітям.
  • Дайте учням можливість висловитись: розповісти про свій настрій, розказати про свої справи. Коли людина називає (проговорює) свої емоції, у неї змінюється активність у відділах головного мозку і таким чином знижується тривожність.
  • Дозвольте учням говорити про свій сум чи злість, але обов’язково спрямуйте їх увагу на маленькі перемоги, сильні сторони, гарні новини. У кожному дні можна знайти щось позитивне! Допоможіть учням побачити це, навчіть їх помічати це. У вашому арсеналі повинно бути багато тем для розмов, які зможуть переключити емоції дітей.
  • Якщо вам відомо, що в одного з учнів відбулась жахлива травмуюча подія, не розпитуйте про це детально. Повторення деталей може викликати повторну травматизацію психіки. Також пам’ятайте, що якщо хтось ділиться страшними подіями в групі – це може сприяти травматизації інших слухачів. Якщо у дитини є потреба поділитись, за можливості, краще запропонувати їй поспілкуватись після уроку індивідуально, або спрямувати цю роботу на психолога.
  • Нинішня ситуація могла позначитись на поведінці учнів, на їх здатності засвоювати матеріал. Стрес міг вплинути на увагу, пам’ять, на здатність зосереджуватись. Дорослим треба взяти до уваги, що крім описаного, один з механізмів захисту психіки – це регрес. Тобто деякі діти можуть демонструвати поведінку, яка притаманна меншим за віком учням. До цього потрібно поставитись терпимо та з розумінням. Не можна докоряти дітям.
  • Не зайвим буде нагадати вчителям про турботу про себе. Пам’ятайте: для того, щоб надавати допомогу іншим, необхідно відновлювати свій власний ресурс, задовольняти свої базові потреби. Подбайте про безпечне місце для себе, де ви зможете проводити уроки. Обговоріть з рідними порядок дій у разі, якщо оголошено тривогу під час того, як ви проводите урок. Розробіть свій алгоритм дій.

Поради вчителю як діяти під час онлайн-уроків, якщо вмикається сигнал «Повітряна тривога»

Демонструйте впевненість у своїх діях. Спокійно повідомте учням про сигнал.

  • Акцентуйте увагу учнів фразою «Ви йдете в безпечне місце, яке встановлене за правилами вашої сім’ї».
  • Зверніться до учнів «Натисніть кнопку «вийти з конференції» та на кнопку «виключення комп’ютера».
  • Повідомте «Після сигналу «Відбій тривоги» доєднайтесь до занять за розкладом».
  • Дочекайтесь, щоб усі учні, які є слухачами, вийшли з онлайн-зв’язку.
  • Намагайтесь зберігати спокій, будьте переконливими.

Донесіть до учнів думку про те, що щодня, не зважаючи на хочу/не хочу, можу/не можу, ми всі маємо виконати декілька задач: соціальну, фізичну і когнітивну.

  • Ми повинні підтримувати спілкування з родичами та знайомими, задати хоч одне питання «як ти там?», бо єдність та підтримка важливі для всіх.
  • Нам потрібен рух, особливо у стресі – це стабілізує, приводить до тями і надає сил для подальших дій. Хоча б три присідання або ходьба колами, будь-який активний і хоча б відносно інтенсивний рух.
  • А ще нам потрібні наш мозок і здатність вчитись, запам’ятовувати і аналізувати. Тож вкрай важливо задіяти цю функцію. Щодня хоча б щось одне вивчити і запам’ятати: іноземне слово, інструкцію з надання медичної допомоги чи іншу корисну інформацію. Важливо не просто подивитись, а саме вивчити!
  • Порадьте дітям поспати, відпочити, але не дозволяйте лежати весь день в куточку, дивлячись у стінку чи у телефон. Настоюйте на тому, що дитина повинна зробить хоча б одну маленьку дію!
  • Намагайтесь жартувати з учнями, посміхатись до них, викликати посмішку у відповідь. Гумор має терапевтичну дію. В нагоді стануть смішні історії, питання на кмітливість.
  • Дотримання цих простих правил та порад допоможе зберегти нормальний емоційний стан наших дітей. А академічні знання ми обов’язково надолужимо після стабілізації ситуації.

Методичні рекомендації для вчителів історії

щодо організації дистанційного навчання учнів

Уміти ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним – надважливі навички 21 століття. Зараз перед кожним вчителем України постало випробування, як відпрацювати ці навички разом з учнями в реальному часі під час дистанційного навчання.

Пропонуємо добірку онлайн-платформ, за допомогою яких можна зробити освітній процес ефективнішим і різноманітнішим, а комунікацію з учнями – зручнішою.

Інші ресурси для створення взаємодії з учнями:

https://www.classdojo.com

https://www.google.com/intl/ru_uA/docs/about/https://ru.padlet.com

Google Classroom – організовуємо навчальний процес у віртуальному просторі. Цей сервіс дозволяє створювати освітні курси, ділитися з учнями навчальними матеріалами, призначати завдання та відслідковувати прогрес успішності кожного школяра онлайн.

Використання Google Classroom для організації навчання:

https://www.youtube.com/watch?v=9F6uX-wxHW8

https://www.youtube.com/watch?v=d_84ibWCi10

https://www.youtube.com/watch?v=okCJrLzFkM8

https://www.youtube.com/watch?v=0ae106ga5Xc

https://www.youtube.com/watch?v=C9rN1vJZJkE

LearningApps – створюємо інтерактивні навчально-методичні матеріали і цікаві завдання. Онлайн-конструктор, за допомогою якого можна створювати цікаві різноманітні завдання, комбінуючи 19 блоків шаблонів завдань (тест, кросворд, вікторина, філворд, стрічка часу, пазл). Складання власних розробок потребує мінімум зусиль. Окрім того, на сайті у відкритому доступі міститься велика база напрацювань інших користувачів з 32 навчальних дисциплін (історія, географія, математика, іноземні мови).

Інші ресурси для створення текстів, завдань:

https://www.classtime.com/uk/

https://kahoot.com

https://quizlet.com

https://study-smile.com

https://miyklas.com.ua
Thinglink
 – створюємо інтерактивні зображення. Цей інструмент дозволяє робити інтерактивні зображення, додаючи спеціальні мітки з мультимедійним контентом (посилання на певні ресурси, відео, аудіо, світлини, текст). Ресурс дозволяє працювати над широким діапазонів типів проєктів (карти мандрівок, навчальні посібники, плакати, інтерактивні схеми, віртуальні екскурсії), над кожним з яких можна працювати як індивідуально, так і спільно.
Canva – малюємо яскраву інфографіку, логотипи, комікси і презентації.
Це один з найзручніших сервісів для оформлення якісного і різнотипного візуального контенту (комікси, інфографіка, логотипи, презентації, генератор мемів). Ресурс адаптовано українською мовою. Canva має безліч різноманітних шаблонів, кожен з яких можна редагувати: змінювати розміри, кольори, розташування написів і шрифти, а також комбінувати наявні на сайті та завантажені файли.
Інші ресурси для створення презентацій:
https://prezi.com
https://www.beautiful.ai
PopkornMaker – https://popcorn.webmaker.org/. Сервіс дозволяє доповнити навчальне відео корисними додатковими матеріалами (картинками, фото, коментарями, посиланнями, картами з Google Maps тощо). Можна також заздалегідь встановити автоматичну паузу або повтор у відео, – якщо це необхідно для кращої презентації.

Meograph – http://www.meograph.com/. Інструмент, що дозволить зробити гарну історію з ваших відео- та фотоматеріалів з проекту. У створенні такого ролику можна використовувати зображення, фото, карти, відзняті вами відео. Також сервіс дозволяє додати саундтрек та записати голосовий супровід. Відео для створення ролику потрібно завантажувати з YouTube.
Survio – робимо опитування учнів, батьків чи колег. Цей застосунок дозволяє створювати анкети і виводити результати у вигляді графіків і діаграм. З його допомогою зручно проводити опитування та анкетування у класі. Безкоштовна версія має широкий діапазон налаштувань і дозволяє проводити на місяць до 100 опитувань. Цей сервіс – альтернатива Google Forms.
Trello – налагоджуємо командну роботу над спільним проєктом. Це онлайн-інструмент для зручної комунікації при створенні командних проєктів. Завдяки широкому функціоналу сервіс дозволяє зручно розподіляти обов’язків між учасниками команди і відслідковувати виконання кожного етапу робіт у режимі реального часу. Використання цієї програми дозволяє навчити дітей планувати роботу в команді, нести відповідальність за дотриманням термінів виконання, а також оперативно вирішувати робочі моменти.

iMindMap – будуємо інтелект-карти. Ця платформа створена засновником самої методики побудови ментальних карт Тоні Бьюзеном. Тому для відтворення технології mind maps цей інструмент є найкращим. Сервіс працює у 4 режимах (мозковий штурм, побудова інтелект-карт, фіксація думок та ідей), передбачає 130 стилів для оформлення проєктів, надає необхідні інструменти для зручної роботи (наприклад, перевірка правопису), а також дозволяє експортувати власні проєкти у форматах PDF, SVG, 3D-зображення, веб-сторінки, zip-файли та інше. Усіма опціями можна користуватися безкоштовно у 30-денний термін з моменту реєстрації.

Інші ресурси для створення ментальних карт:
https://www.mindomo.com
https://www.mindmeister.com
https://coggle.it

RenderForest – монтуємо відео для власного YouTube-каналу та опановуємо ази web-дизайну.Цей онлайн-інструмент стане у пригоді для налаштування відео з анімованими переходами, а також створення великої кількості різновидів дизайнерського контенту (монтаж освітніх та рекламних відео, логотипів, скрайбінгу і різноманітних макетів). Сервіс містить понад 450 інтерактивних сцен, анімованих персонажів та різноманітних шаблонів, а також блог зі статтями про функціонал платформи. Інтерфейс сайту можна налаштувати однією з 10 мов. Безкоштовна версія передбачає користування усім функціоналом платформи. Єдина різниця – при користуванні безкоштовною версією на готовому проєкті відображатиметься водяний знак RenderForest, а за гроші він зникає.

Glogster- http://edu.glogster.com/?ref=com
Сервіс пропонує створити інтерактивні плакати (з використанням фото, відео, зображень,текстів, звуків, посилань тощо).

Projeqt – https://dmklee.com/projeqt
Сервіс для створення динамічних онлайн-презентацій. Наповнювати їх можна документами, зображеннями, фото, слайдами, посиланнями на YouTube-відео, аудіо, Google-карти, опитувальники та зображення (в Instagram, Flickr) з інтернету чи соціальних мереж.

Dipity – https://www.timetoast.com/timelines/dipity-online-timeline
Сервіс для презентації історій, фактів чи явищ, які потрібно подати у певному часовому проміжку. Це може бути чиясь біографія, історія виникнення явища/теорії/організації, зокрема, вашої школи/міста/країни. Дозволяє створювати в хронологічній послідовності події (тайм-лінії, фотоальбоми, текстовий список подій, навіть на карті, якщо при створенні вказати географічну прив’язку події тощо).

Piktochart – https://piktochart.com/
Сервіс для створення презентацій у форматі інфографіки. Дуже зручний для донесення інформації, насиченої багатьма фактами. Інструменти сайту дають змогу вигідно продемонструвати статистичні дані, опитування, графіки, цифри, карти, таблиці тощо.

GoogleMaps- https://maps.google.com/
Сервіс, що пропонує користувачам карту та супутникові знімки планети Земля та дозволяє здійснити онлайн-подорожі в різні куточки світу.

MyСoted- http://www.mycoted.com/Main_Page
Сервіс, що містить короткий огляд великої кількості креативних методик, вправ, головоломок.

Linoit – працюємо зі стікерами на онлайн-дошці. Інтерфейс цієї платформи – поверхня, на якій можна закріплювати спеціальні кольорові стікери з тестовими замітками, відео чи окремими документами. Сервіс ідеально підійде для командної роботи – користувачі можуть додавати власні стікери і змінювати їхнє положення на полотні та фільтрувати їхнє відображення за часом. Сервіс англомовний, однак його інтерфейс інтуїтивно зрозумілий. Також можна скористатися автоматичним перекладом браузера .За допомогою цього ресурсу можна організувати продуктивну роботу в групах, ефективне вивчення навчального матеріалу, цікавий і незвичайний формат виконання.

Платформи для онлайн-конференцій:
https://zoom.us
https://hangouts.google.com
https://www.skype.com/uk/
https://products.office.com/uk-ua/microsoft-teams/group-chat-software
https://www.webex.com

Інтерактивні подорожі і виставки
https://ukrainewow.com (Ukraine Wow)

https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/ (подорож українськими музеями просто неба)
https://khanenkomuseum.kiev.ua/uk/pro-musey/virtualnyi-tur (прогулянка музеєм Ханенків)
https://britishmuseum.withgoogle.com
(екскурсія Британським музеєм)
https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne (Лувр)
https://artsandculture.google.com (художні колекції з усього світу)
https://www.staatsoperlive.com (Віденська опера)
https://www.metopera.org (Метрополітен)
https://www.facebook.com/frankotheatre/
(трансляції вистав театру імені І.Франка)
https://www.youtube.com/channel/UCbNaKxi1j-Q5jWZDpJZp56g/featured (Ukrainer)
https://wisecow.com.ua (лекції з культури, історії, журналістики)
https://imagecomics.com/comics/read-first-issues (добірка коміксів)

Ютуб-канали:

«Книга-мандрівка. Україна» –гарний проект, що зацікавить і дорослих, і дітей. Короткі мультиплікації про видатних українців минулого голосами відомих сучасників (Джамала, Остап Ступка, Тарас Тополя, та інші).

 https://www.youtube.com/channel/UCHq5vXBXgKpU0_Nxl8pDKyw

«Пишемо історію» – канал, присвячений багатьом подіям і постатям історії України ХVI – XX століть. Недовгі за хронологією та насичені цікавим відеорядом лекції відкриють вам невідомі сторінки нашої історії.

 https://www.youtube.com/playlist…

«Уроки історії Пітона Кааа» – проект Ігоря Алейникова, що має біля 100 тисяч підписників. Канал об’єднує як історію України, так і всесвітню. Особливо корисний для підготовки до ЗНО або інших екзаменів, хоча не має нічого зайвого (наявні зображення та пояснення). https://www.youtube.com/channel/UCy-p0X1iEjN3pY7Ck9q3kAw

«TED-Ed». Коли йде мова про освіту, то неможливо не згадати мегапроект TED. Щодо історії, то найцікавішими є англомовні збірки «A day in the life…», «History on trial» та 8-бітна «Myths from Around the World». Відсутність знань англійської мови можуть компенсувати українські субтитри чи переклади окремих відео (наприклад, «Один день з життя запорозького козака»
https://www.youtube.com/watch?v=h3JwZjkWvh8https://www.youtube.com/playlist…
https://www.youtube.com/watch
https://www.youtube.com/playlist…