Loading...

Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія"
Дніпровської міської ради

Резолюція Всеукраїнської спілки вчителів-словесників України

Резолюція Всеукраїнської спілки вчителів-словесників України
«Про місце російської літератури в шкільному курсі зарубіжної літератури» 7 квітня 2022 р.

Навчальний предмет «Зарубіжна література», запроваджений у закладах загальної середньої освіти України з 1992 р., є унікальним з огляду на важливість формування духовного простору української молоді та її прилучення до скарбів художньої літератури різних народів. Цей предмет має не лише пізнавальне, а й мультикультурне, націєтворче і виховне значення. Він відкриває українським учням широкий світ крізь призму мистецтва Слова. Тому в ньому завжди були представлені класичні й сучасні твори художньої літератури різних країн і континентів.

Однак трагічні події, які тривають внаслідок російського вторгнення в Україну з 24 лютого 2022 р., зумовили необхідність перегляду місця російської літератури в шкільному курсі зарубіжної літератури. Ми усвідомлюємо, що не російські класики, творчість яких вивчають у межах шкільної програми, здійснюють військову агресію щодо України. Так само не Ґете і не Шиллер, не Гейне і не Гофман, не Брехт і не Белль є винними у злочинах нацистської Німеччини. Справжня культура завжди проти війни і завжди стоїть на захисті свободи і прав людини.

Проте загарбники, утверджуючи імперські амбіції, зневажили гуманістичні ідеї як російської класики, так і світової літератури.

Вони не бажають робити висновки з історії й нехтують досягненнями світової філософської думки. Інакше вони б знали, що таке «сльоза дитини», що «краще бути жертвою, аніж катом» і що гасло «Залізною рукою заженемо людство до щастя!» (написане в таборі на Соловках, де в 1920-1930-х роках було знищено мільйони людей) є злочинним.

Загибель десятків тисяч українців, в тому числі дітей, втрата мільйонами людей своїх рідних домівок, руйнування сотень шкіл, українських міст і сіл, пам’яток культури – усе це не має розумного пояснення. Це протиприродно для людської цивілізації початку ХХІ століття. Це абсурд, дикість і аморальність, за які завжди буде соромно мислячим людям в усіх країнах.
Через війну, що наразі триває в Україні, все «російське» сьогодні викликає глибокий біль і закономірний спротив у серцях українців і людей світу. Тому, зважаючи на це, науковці й учителі України пропонують:

1) вилучити з чинних програм навчального предмета «Зарубіжна література» всі твори російських, а також білоруських (через позицію Білорусі щодо російського вторгнення в Україну) письменників;

2) замість російської та білоруської літератури вчителі, скориставшись академічною свободою, можуть збільшити кількість годин на вивчення творів інших країн і народів (із переліку творів для обов’язкового чи додаткового читання);

3) твори «Ніч перед Різдвом» і «Тарас Бульба» Миколи Гоголя, якого вважаємо «великим генієм українського народу» (Олесь Гончар) і який створив яскравий образ України для світу, залишаються в чинних програмах.

У період воєнної агресії і трагедії, які так болісно переживає наш народ і наша держава, слід відкласти на тривалий час твори російських письменників і припинити будь-які дискусії щодо літератури й культури країни-агресора до встановлення стабільного миру і можливості культурного діалогу.

Художня література і культура мають надихати людей на красу і гармонію, на мир і добро, а не викликати хвилю страждань. Ми не зможемо зараз пояснити нашим дітям, чому сусідня держава вбиває їх та їхніх рідних і близьких, а школярі в цей час повинні вивчати твори російських письменників. Ми не зможемо пояснити законами логіки й людяності дії країни-агресора. І ми не зможемо зараз без обурення й сердечного щему говорити про будь-що «російське», навіть про літературу.

Тому в українських школах від 24 лютого 2022 р. ми не будемо викладати російську літературу. Усе, що сьогодні відбувається довкола і пов’язане з країною-агресором, є надто болісним для нас і наших дітей. Рани України не загоїлися!

Почесний президент Всеукраїнської спілки вчителів-словесників – Ніколенко Ольга Миколаївна, докторка філологічних наук, професорка, завідувачка кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Голова Всеукраїнської спілки вчителів-словесників – Юлдашева Людмила Петрівна, кандидатка філологічних наук, старша викладачка Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, учителька-методистка, лауреатка Всеукраїнського конкурсу «Учитель року»

Секретар Всеукраїнської спілки вчителів-словесників – Тіхоненко Світлана Олегівна, вчителька зарубіжної літератури гімназії № 9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області, вчителька-методистка, кандидатка філологічних наук, дипломантка Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Зарубіжна література»

Рудніцька Наталія Павлівна, учителька української мови та зарубіжної літератури Кам’янець-Подільської загальноосвітньої школи №17, учителька-методистка

Туряниця Вікторія Георгіївна, директорка Свалявського закладу загальної середньої освіти № 4 з поглибленим вивченням окремих предметів Свалявської міської ради Закарпатської області, учителька-методистка зарубіжної літератури, лауреатка Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Зарубіжна література»

Джерело: