Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія" Дніпровської міської ради

НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ ІСТОРІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

З 24 лютого 2022 року вся наша країна та весь цивілізований світ потерпають від діянь і наслідків жорстокої військової агресії Росії проти України. Сьогодні учням випало зростати та завершувати навчання саме тоді, коли наша країна переживає важкі випробування. Під час військових дій життя та особиста безпека кожної людини є ключовими. Особливо це стосується підлітків і дітей старшого віку, які дуже вразливі, хоч інколи і хочуть здаватися дорослішими ніж вони є!

Дуже важливо, щоб батьки, учителі завжди знали, де знаходяться діти. Проте, може статися так, що дитина опиниться на вулиці чи у громадському місці у небезпечний час. Наголошуйте своїм учням на правилах безпеки та поведінки в тих чи інших ситуаціях. Нагадуйте учням, що варто триматися подалі від людей у шоломах, із зброєю та палицями, не спостерігати за озброєними людьми навіть з провулка. Акцентуйте увагу учнів, якщо їх кличуть на допомогу незнайомці – не йти самим, а покликати перехожих; не ховатися в під’їздах чи провулках. У разі потрапляння у  перестрілку на вулиці, одразу падати на землю. Швидко й уважно озирнутися навколо: де можна сховатися надійніше. Якщо поблизу немає надійної схованки – можна лягти вздовж паркану чи високого бордюру, закриваючи голову, тим, що є в руках.

Повномасштабне військове вторгнення вплинуло на кожну сферу нашого життя. Однак, попри всі найтяжчі складнощі, які виникли у зв’язку з війною, потрібно продовжувати вірити в краще майбутнє та не забувати про значущість освіти. Ми не знаємо, скільки буде тривати ця війна. Але ми точно знаємо, що ми вистоїмо. У нас нема іншого вибору. Ми віримо, лихі години минуться, і життя стане безпечним і успішним. Нашій державі потрібні освічені, розумні, талановиті молоді люди.

Триває вторгнення Росії в Україну. Збройні Сили України героїчно відбивають атаки ворога, а мільйони українців переховуються у бомбосховищах. Як говорити з дітьми про війну? Як відповідати на їх запитання? У цьому вам допоможе добірка матеріалів з  інтернет-джерел:

Посібник «Діти та війна» (навчання технік зцілення) URL: https://cutt.ly/EFor4cc (дата звернення 04.04.2022).

Діти та війна: поради дорослим URL: https://cutt.ly/vFotxa6 (дата звернення 04.04.2022).

Долаємо паніку. Відкрита зустріч із психологинею Світланою Ройз для вчителів та батьків URL: https://cutt.ly/jFotBe1 (дата звернення 04.04.2022).

 Мультфільм ЮНІСЕФ Україна «Про мінну безпеку: лісовий скарб» URL: https://cutt.ly/8Fot9Do (дата звернення 04.04.2022).

Поради батькам під час війни URL: https://cutt.ly/HFoyqUJ (дата звернення 04.04.2022).

Посібник із захисту переміщених дітей в Україні та за її межами URL: https://cutt.ly/HFoyo8l (дата звернення 04.04.2022).

Розмови про війну URL: https://cutt.ly/BFoygEh (дата звернення 04.04.2022).

Фізична безпека під час війни URL: https://cutt.ly/SFoyPVX (дата звернення 04.04.2022).

Як підтримати підлітка у кризовій ситуації URL: https://cutt.ly/6FoyHjb (дата звернення 04.04.2022).

Як заспокоїти дітей під час війни. Зберігайте зображення з порадами URL: https://cutt.ly/rFoyBzU (дата звернення 04.04.2022).

Як говорити з дітьми про війну URL: https://cutt.ly/GFoy9zD (дата звернення 04.04.2022).

Як підліткам самостійно убезпечити себе під час воєнних дій  URL: https://osvita.ua/school/86266/ (дата звернення 13.04.2022).

Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» (лист Міністерства освіти і науки України  від 04.04.22  № 1/3872-22 Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»)  URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86227/ (дата звернення 13.04.2022).

Під час освітнього процесу рекомендуємо вчителям,  на прикладах з історії України, показувати та наголошувати учням, що українському  народові з давніх часів притаманні високий рівень шляхетності, моральності, духовності, доблесті та звитяги, знання та бездоганне дотримання українських традицій і звичаїв. Вивчаючи історію України рекомендуємо акцентувати увагу учнів на  ідеї української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства й нації в цілому; патріотизмі діячів визвольного руху періоду Української революції; на значенні Акта злуки УНР та ЗУНР; боротьбі за волю України повстанців Холодного Яру, подвигу героїв Крут, діяльності Української Повстанської Армії, спротиву дисидентів тоталітарній системі тощо.

Історія України – це не тільки події, а й історичні постаті. На прикладах, життя та діяльності українських князів, гетьманів, культурних і політичних діячів: Т. Шевченка, В. Винниченка, М. Міхновського,  М. Грушевського, С. Петлюри, С. Бандери, М. Джемілєва, зосереджуйте увагу учнів на  національній гідності українського народу, його прагненні мати власну державу.

Під час вивчення історії варто наголошувати учням  на процесах українського національного відродження, наприклад, у модерну добу. Саме в цей період (ХІХ століття) закладається розуміння понять нація та народ. Історія України впливає на формування розуміння територіальної цілісності нашої країни – від Кримських гір до Карпатських, від Чернігівщини до Чорного та Азовського морів. Усе це і формує уявлення про минуле і сучасне української держави.

Унаслідок збройної агресії проти України, у 2014 році, Росія окупувала Кримський півострів. Насильницьке та протиправне відторгнення на частину України та її незаконне включення до складу РФ  не визнані більшістю країн і міжнародних організацій. Для нас, Крим – не тільки гарні краєвиди та смачна кухня, це спогади, сміх і сльози, боротьба та мрії. Це місце сили корінного народу – кримських татар.

До використання на уроках історії рекомендуємо наступні матеріали:

Крим – це Україна URL:  https://crimea-is-ukraine.org/ (дата звернення 04.04.2022).

Посібник «Нариси з історії Криму. Додаткові матеріали для вчителя історії (7 та 8 кл.)» / Цалик С.М., Мокрогуз О.П., Волошенюк О.В. / За редакцією Волошенюк О.В., Іванова В.Ф. – Київ: АУП, ЦВП, 2019. – 71 с. URL:  https://cutt.ly/iFopczq (дата звернення 04.04.2022).

Історія Криму першої половини ХХ ст. Нариси. Навчальний посібник 10 клас. / Цалик С. М., Мокрогуз О. П., Волошенюк О. В. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф., Євтушенко Р. І. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. – 66 с. URL:  https://cutt.ly/sFopTdU (дата звернення 04.04.2022).

Нариси з історії Криму у ХХ ст.: 1939-1990 рр.: додатковий матеріал для вчителів для 10 класу загальної середньої освіти. Навчально-методичний посібник / Цалик С. М., Мокрогуз О. П., Волошенюк О. В. / За редакцією Волошенюк О. В., Євтушенко Р. І. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2021. – 71 с. URL: https://www.aup.com.ua/19786-2/ (дата звернення 04.04.2022).

Історія Криму та кримськотатарського народу. Навчальний посібник. / Бекірова Г., Іванець А., Тищенко Ю., Громенко С., Аблаєв Б. – К.: «Кримська родина»; «Майстер Книг», 2020. – 200 с. з ілюстр. URL: https://cutt.ly/oFopSz9 (дата звернення 04.04.2022).

Рідний вкрадений Крим URL: https://youtu.be/yZPzHzNcNcY (дата звернення 04.04.2022).

Ахтем Сеітаблаєв та його рідний Крим URL: https://youtu.be/hYSod5qzD2A (дата звернення 04.04.2022).

Окрім того, рекомендуємо до використання на уроках історії  матеріали  підготовлені  Українським інститутом національної пам’яті:

Українські перемоги: 14 історій успіху URL: https://cutt.ly/6FokteO (дата звернення 06.04.2022).

Росія вбиває: українські діячі – жертви війни URL: https://cutt.ly/yFogNe6 (дата звернення 06.04.2022).

Для використання в освітньому процесі  також  рекомендуємо матеріали, які розміщено на сайті «Освіторія» «Усе повторюється: 5 прикладів циклічності історії, які вражають» URL:   https://cutt.ly/jFvyoma  (дата звернення 06.04.2022).

Шановні вчителі! Пропонуємо вам віртуальні подорожі великими та маленькими українськими містами героїв, якими ми пишаємось і які обов’язково відбудуємо після війни. Інформаційні матеріали підготовлені відділом  суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України. Переглянути та завантажити інформаційні матеріали можна за покликаннями: https://cutt.ly/JFoudPy.

Буча URL:  https://cutt.ly/MFoulex  (дата звернення 04.04.2022).

Волноваха URL: https://cutt.ly/sFoumik (дата звернення 04.04.2022).

Ізюм URL: https://cutt.ly/LFouUeZ (дата звернення 04.04.2022).

Ірпінь URL: https://cutt.ly/mFouS5m (дата звернення 04.04.2022).

Маріуполь URL: https://cutt.ly/IFoiulH (дата звернення 04.04.2022).

Охтирка URL: https://cutt.ly/3FoifUY (дата звернення 04.04.2022).

Суми URL: https://cutt.ly/WFoi3Qw (дата звернення 06.04.2022).

Чернігів URL: https://cutt.ly/zGur19n (дата звернення 22.04.2022).

Бородянка URL: https://cutt.ly/JGutpLQ (дата звернення 22.04.2022).

Тростянець URL: https://cutt.ly/8GutPe7 (дата звернення 22.04.2022).

Гостомель URL: https://cutt.ly/aGuyrHQ (дата звернення 22.04.2022).

Методист з історії навчально-методичного

відділу координації освітньої діяльності

та професійного розвитку Сумського ОІППО                                О.В. Третьякова

Джерело: НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ ІСТОРІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ