Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія" Дніпровської міської ради

Арт-терапія. Музичний подих

♫♫ «Музика багато дає для здоров’я, 

якщо користуватися нею належним чином» 

Піфагор

Тільки зараз вчені почали розуміти, яким чином музика впливає на організм людини. Виявляється, музику наш мозок сприймає одночасно обома півкулями: ліва півкуля відчуває ритм, а праве — тембр і мелодію. 

Ми продовжуємо цикл уроків «Арт-терапія» і тема четвертого заняття «Музика може бути засобом – профілактики, реабілітації, лікування». Терапевтичний ефект музикотерапії базується на частотному коливанні різних звуків, що резонують з окремими органами, системами або усім органом людини в цілому.

Терапія звуками з’явилася за часів античності. Так, Авіценна, Аристотель, Платон і Піфагор знали про цілющі властивості різних мелодій флейти і ліри. 

Музикотерапія — це напрямок арт-терапії, доступне практично будь-якій людині. Багато з нас несвідомо застосовують цю технологію в повсякденному житті: слухають музику за кермом, наспівують улюблені мелодії вдома, включають аудіо записи для підняття настрою.

Музикотерапія як метод психологічної корекції застосовується в усьому світі. У даній статті я розповім про те, як проходять сеанси музикотерапії, які психологічні проблеми вдається вирішити засобами музики.

Техніки музикотерапії є відмінним засобом для відновлення душевної рівноваги, для активації творчого потенціалу.

Широке поширення отримали наступні види музикотерапії:

  • Експериментальне музикування; 
  • Клінічна музикотерапія; 
  • Інтеграційна музикотерапія; 
  • Тематична музикотерапія; 
  • Фонова музикотерапія. 

Основні течії музикотерапії обираються залежно від переваг клієнта.

Кожен учитель на уроках може використовувати елементи музикотерапії:

  • музичні паузи на уроках;
  • музичні перерви;
  • гімнастика для очей під музику;
  • музична ранкова зарядка;
  • вправи для релаксації;
  • вокальні конкурси та свята. 

У роботі з дітьми ми розуміємо сутність музикотерапії в тому, що вважаємо її лікувально-виховним впливом. Своїми специфічними засобами, формами і методами вона є емоційним видом роботи, в який легко і з задоволенням включаються дуже багато дітей. У такій формі вони готові виконати навіть ті дії, на які не здатні на інших заняттях.

Для дорослих заняття музичною терапією сприяють розвитку креативності, активні методи роботи створюють передумови для самовираження.

Від теорії до практики

Ми розглянемо декілька вправ, які можна запропонувати об’єктам арт-терапії. Ці вправи можна пропонувати по черзі, а можна використати ті що вважаєте за потрібне. 

Вправа 1. «Музикограма» 

?? Музикограма – це графічне зображення музики, що дозволяє активно слухати, сприймати та відтворювати її без спеціальної музичної освіти. 

Перегляньте відео з музикограмою «Запорізький марш» Євгена Адамцевича https://youtu.be/iBbc66ANYPc .

Послідовність та знайомство з символами музикограми запропоновано у відеоролику https://www.youtube.com/watch?v=6P5ZB-I6WYU або https://www.youtube.com/watch?v=3Mvqjj3u6pg . А тепер спробуйте створити свою особисту музикограму і ви під запальний карантинний трек! Не сумуємо! Все буде добре!

Вправа 2. «Ритм – музичний чарівник» 

?? Найсильніший вплив на організм людини надає ритм. Організм людини, слухача музику, як би підлаштовується під неї. В результаті піднімається настрій, працездатність, знижується больова чутливість, нормалізується сон, відновлюється стабільна частота серцебиття і дихання. До речі, музика благотворно діє не тільки на людину, але і на тварин і навіть на рослини.

Засвоюємо музично-рухливу гру «Писанка» https://www.youtube.com/watch?v=jmNzTMW_IDQ .

Використовуючи довгі та короткі музичні звуки відтворюємо мелодію за допомогою постукувань по столу або поплескувань. Як що учасникам подобалось то можна використати ударні інструменти.

Музика володіє стимулюючею дією на настрій і емоції, дозволяючи підтримувати спортивний дух і тим самим довгостроково впливаючи на фітнес-досягнення.

Вправа 3. «Релаксація на контрасті» 

?? Спочатку дамо можливість нашому тілу прийти до рівноваги. Для цього необхідно ефективно зняти м’язове напруження. Спочатку треба його посилити, а потім розслабити.

Потім посидьте спокійно кілька хвилин, насолоджуючись повним спокоєм. Коли вам здається, що повільно пливете – ви повністю розслабилися.

Вправа 4. «Музична медитація» 

?? Музика – не просто звуки, це гармонія – створена людиною, яка виражає глибокі й складні людські почуття.

Якщо аудиторія напружена фізично й емоційно, це може стати причиною їхньої некерованої поведінки. Зняти напругу допоможе слухання музики, виконання спеціальних гімнастичних вправ, які передбачають повільні рухи, рівне, спокійне дихання.

https://naurok.com.ua/uploads/files/64837/25915/25999_images/11.jpg .

Більшість людей люблять слухати музику, до кінця не усвідомлюючи який вона має вплив на людину та її психіку. Іноді музика викликає зайву енергію, а часом надає розслабляючу дію. На думку психологів, класична музика є ідеальною для психіки людини. Вона надає хороший вплив, як н загальний стан людини, так і упорядковує емоції, почуття і відчуття. Класична музика здатна усувати депресії і стреси, допомагає подолати печаль.

Група обирає один із запропонованих музичних творів і проводять невеличку медитацію.

Вправа 5. «Я – музикант» 

?? Для участі у цій вправі необхідно взяти доступні музичні інструменти Прослухайте як виконується «Гімн України» за допомогою різних інструментів https://www.facebook.com/groups/947558838658850/permalink/4970072673074093/ .

Група обирає мелодію і починаємо грати на різних доступних інструментах, але спочатку слід потренуватися. Можна застосувати музичну імпровізацію, що дозволяє трансформувати негативні емоції в позитивні переживання. Активна музикотерапія може виражатися в формі імпровізованої гри на барабанах, сопілці, маракасах, бубні, ложках, дзвіночках, тріскачках.

Музика – дзеркало, у якому кожна людина може побачити свою душу.

Вправа 6. «Пісня що об’єднує» 

?? Зараз, у ці нелегкі часи, коли відбуваються військові дії і ми що дня турбуємось по наших родичів, близьких, загалом про всю Україну та її майбутнє ми хочемо як можна ближче згрупуватися. Саме ця вправа допоможе нам відчути підтримку людей, що знаходяться поруч. Обираємо пісню, яка буде відповідати настрою групи, або запропонуйте обрану і спробуйте по черзі виконати спів фрагменту, я потім об’єднайтесь в єдиний багатоголосний хор.

Людина «резонує» з звучанням зовнішнього середовища, і від того, яким буде цей звук, залежить стан – як тіла, так і душі. У кожного людського органу є власний ритм і частота вібрацій.

У час, оповитий війною, ні дня не проходить без символу свободи України «Червоної калини»! https://www.youtube.com/watch?v=EV_vT0Vud5Q .

??Слава Україні! Творчість об’єднує та надає сил! ??

Музикотерапія – лікування за допомогою музики. Активно використовується в корекції емоційних відхилень, страхів. Але вплив музики як терапевтичної дії не можна абсолютизувати. Музикотерапія має рівні права з іншими психотерапевтичними методами в рамках всього комплексу методів комунікативної психотерапії.

Усіх педагогічних працівників, учителів та керівників закладів освіти – запрошуємо на п’ятий урок циклу арт-практик! Його буде розміщено на сайті ЦПР «Освітня траєкторія» сторінка «Мистецтво» або «Технології» у розділі «Події» наступного тижня.