Loading...

Центр професійного розвитку "Освітня траєкторія"
Дніпровської міської ради

Арт-терапія. Метафори та архетипи глинотерапії

У кожній людині сонце,

тільки дозвольте йому світити

Сократ

Знаємо, що сонце живе в кожному з Вас, навіть, якщо іноді його не видно з якихось причин. Працівники ЦПР «Освітня траєкторія» будуть поряд разом з Вами на шляху до змін, на шляху, який часто буває непростим, навіть болючим, готові дати підтримку, якщо відчуваєте страх чи тривогу, біль чи пекучу втрату. Разом ми зможемо віднайти джерело сили та енергії, щоб справитись з труднощами.

Ми продовжуємо цикл уроків «Арт-терапія» і тема сьогоднішнього розгляду «Метафори та архетипи глинотерапії».

Творчість – чудовий спосіб усвідомити та прожити свої почуття. Психотерапевтка Кріста Райнхардт-Рупрехт пояснює вплив ізотерапії на наш мозок: «Коли ми застрягли у власних почуттях, ми знаходимося у правій півкулі, і важко вийти з цього. Коли ми використовуємо руки для створення мистецтва, ми запускаємо ліву півкулю Тим часом ми вносимо внутрішню емоцію у зовнішній витвір мистецтва, який може нам допомогти, розглядаючи це як окремо від того, хто ми є».

Одним із найдієвіших терапевтичних прийомів є усвідомлення власної емоції та її фізичне втілення. Необхідно усвідомити, а потім намалювати на папері, як виглядає саме зараз емоція злості, суму, страху тощо. Бажано у формі монстра! Терапевти запевняють, що гнів має свою особистість. Ми можемо вивести гнів – подивимося на нього, як це некрасиво – і тоді ми зможемо дізнатися, що йому потрібно.

Глинотерапія (пластилінотерапія, тістотерапія) – один із напрямків арт-терапії, який спрямований актуалізувати динаміку внутрішнього світу дитини. Це м’який і глибокий метод роботи з особистістю. Глина перетворює емоції у форму, що дозволяє їх осмислити, вибрати необхідні рішення на шляху до мети.

Глинотерапія: долаємо негативні емоції. Розгляньте Trailer до серіалу «Моя країна Україна» Novatorfilm https://youtu.be/gl1NOXVAR5s.

Наші діти живуть у непростий час – їм не вистачає спілкування з близькими людьми, вони знають, що таке тривога, страх, гнів, агресія та інші негативні емоції, від яких ми, дорослі, всіма силами намагаємося їх уберегти.

Усвідомлюючи це, люди все частіше і частіше намагаються торкнутися до світу природи, розуміючи цінність природного та натурального – того, що придає внутрішньої сили, дає позитивний заряд – фізичний, емоційний, душевний…

З метою гармонізації емоційного стану людини використовується такий арттерапевтичний метод, як глинотерапія.

Глинотерапія надає великі можливості для вирішення конкретних корекційних завдань, до числа яких входять:

  • розвиток дрібної та грубої моторики;
  • сенсорна стимуляція;
  • формування зорово-просторових уявлень;
  • розвиток творчих здібностей.

Виготовлення виробів з глини сприяє:

  • розвитку інтелекту;
  • мотивації активної участі в соціально-культурному просторі;
  • підвищенню самооцінки;
  • оволодінню навичками професійної майстерності.

З глини може ліпити кожен.

Глина – це чудовий медіум. Пластилін та солоне тісто в освітніх цілях — це зручно і практично, але щодо використання для психотерапевтичної мети глина більш доречна.

Від теорії до практики

Ми розглянемо декілька вправ, які можна запропонувати об’єктам арт-терапії. Ці вправи можна пропонувати по черзі, а можна використати ті що вважаєте за потрібне.

Вправа 1. «Декор площини»

Один з найулюбленіших видів роботи – це виготовлення площинних виробів за допомогою шаблона, за звичай вирізаного із картону.

Подивіться відео репортаж майстер-класів https://www.facebook.com/watch/?v=1551250508595988 , https://youtu.be/kUw2Lv9QAgY та https://www.youtube.com/watch?v=VyETWyz6thU .

Вправа 2. «Форми та образи оживають»

Техніка пластилінографія

Ознайомтесь з відео роликами майстер-класів https://youtu.be/DHzP-KQvZnw , https://youtu.be/6p8FJ1kYmSk та https://youtu.be/SQYErJaONks .

Вправа 3. «Здивуйте свою оселю»

Приготуйте глину, стеки, пензлі, цупкий рушник, ганчірки, дрібне сито – будемо творити! Цю вправу розробила та запропонувала Наталя Молчанова, вчитель образотворчого мистецтва та трудового навчання КЗО «СЗШ № 39» ДМР.

Наприкінці занять можна влаштувати АРТ галерею «Глиняна нескінченість». Кожному учаснику запропонуйте висловити свої враження щодо виконання деяких вправ та описати свій емоційний стан під час використання запропонованих пластичних технік.

На завершення нашої зустрічі пропонуємо невеличку історію.

Колись ще на початку 2017 року, у арт-кафе «Пластилінова ворона» у м. Харків, господар вирішив зробити карту України із пластиліну, яка б показувала невід’ємність наших територій. Карта була десь 2,5 на 1,5 метри. На карті кожна область була позначена місцевою пам’яткою. Гості кафе залишали прапорець у тій частині України, в якій вони проживають або звідки вони родом. Це було дуже зворушливо.

Кожен гість хотів написати на прапорці якісь добрі слова своїй батьківщині, та області в якій він народився. Прапорців було величезна кількість. Це об’єднувало і схід і захід України і не важливо було хто на якій мові розмовляв.

Зараз всі впевнені, що всю свою територію ми повернем в повному обсязі, може не сьогодні і навіть не завтра, але це обов’язково відбудеться і скрізь буде гордо стоятиме прапор України.

Слава Україні! Творчість об’єднує та надає сил!

Усіх педагогічних працівників, учителів та керівників закладів освіти – запрошуємо на четвертий урок циклу арт-практик! Його буде розміщено на сайті ЦПР «Освітня траєкторія» сторінка «Мистецтво» або «Технології» у розділі «Події» наступного тижня.